- Po uzorku zna povlačiti linije od crte do crte i od točke do točke (važna je usklađenost pokreta ruke i oka)
- Po uzorku zna povlačiti ravne, kose, kružne i valovite linije
- Precrtava po modelu: krug, kvadrat, trokut i romb
PROSTORNI ODNOSI
- Dijete razumije prostorne odnose: gore-dolje, ispred-iza, u-na, ispod-iznad
- Usvojilo je prostorne odnose lijevo-desno na sebi
a) Zna pokazati koja mu je desna/lijeva ruka, desna/lijeva noga, desno/lijevo oko
b) Na nalog zna desnu ruku staviti na lijevo oko/uho/rame i obratno lijevu ruku na desno oko/uho/rame
- Usvojilo je odnose u prostoru
a) Zna što je desno, a što lijevo od njega, na nalog zakorači u lijevu ili desnu stranu
- Usvojilo je prostorne odnose na papiru
a) Zna pokazati smjer kretanja auta na slici
b) Na nalog nacrta nešto na lijevoj ili desnoj strani papira
VREMENSKI ODNOSI
- Dijete razumije vremenske odnose: prije, poslije, jučer, danas, jutro, večer, prije podne, poslije podne
- Poželjno je da poznaje dane u tjednu, te da se snalazi na satu (puni sat)
BOJE
- Prepoznaje i imenuje boje: crvenu, plavu, žutu, zelenu, bijelu, smeđu, narančastu, ljubičastu…
GOVOR I RJEČNIK
- Dijete starije od 5,5 godina trebalo bi pravilno izgovarati sve glasove našeg izgovornog sustava
- Rečenice su sintaktički složene i gramatički pravilne (koristi jedninu, množinu, zamjenice te govori pravilno u rodu i padežu)
- Razumije sadržajnu slojevitost govora (preneseno značenje, metafore…)
- Služi se apstraktnim pojmovima (npr. sreća, bogatstvo, ljubav…), nadređenim pojmovima (voće, povrće, namještaj..) i razumije da različite riječi mogu imati isto značenje (tužan-žalostan)
- Kronološki prepričava događaj ili poznatu priču (uključuje teme i likove)
- Zna verbalno definirati jednostavne pojmove (npr. što je stol, čemu služi, od čega je napravljen, kakvog je oblika…)
RAZVOJ PREDVJEŠTINA ČITANJA I PISANJA
Razvoj fonološke svjesnosti
- Prepoznavanje i stvaranje rime
- Slogovno stapanje i slogovna raščlamba
- Prepoznavanje prvog glasa u riječi
- Glasovno stapanje i glasovna raščlamba
- Stvaranje veze glas- slovo
- Poznaje slova i počinje pisati
PREDMATEMATIČKE VJEŠTINE
- Mehanički broji do 20 uz pokazivanje do 13
- Snalazi se u pojmovima: više, manje, oduzmi, dodaj (zna odrediti za 1 više ili manje)
- Razumije odnose u prostoru, odnose među predmetima (veće-manje, lako-teško) te svojstva predmeta (crven, plav, topao, mekan…)
- Mjereći može uspoređivati koji su predmeti duži, viši, teži
- Shvaća pojam skupa, između dva skupa uspoređuje u kojem ima više, a u kojem manje; zna da se dodavanjem elemenata skup povećava, a oduzimanjem smanjuje
- Razlikuje broj kao količinu, brojevnu riječ (zna brojiti do 10), broj kao simbol kojim se označava neka količina
KONCENTRACIJA
- U zadanoj aktivnosti za stolom može se koncentrirati 10 do 15 minuta
SAMOSTALNOST
- Dijete ima potrebu za inicijativom u aktivnosti i dovođenjem aktivnosti do uspješnog završetka
- Samostalno je u brizi za sebe (zna se odjenuti, zavezati cipele, koristi pribor za jelo, samostalno obavlja nuždu..)
- Snalazi se u komunikaciji s drugima (pozdravljanje, izrazi uljudnosti, zna kako i od koga može tražiti pomoć, upoznato je s pravilima ponašanja na ulici)
- Dijete je razvilo radne navike (ima sitna kućna zaduženja –npr. bacanje smeća, briga oko kućnog ljubimca…)
SOCIJALNA I EMOCIONALNA ZRELOST
- Sve uspješnije u izražavanju emocija na društveno prihvatljiv način (kontrolira izražavanje emocija)
- Uviđa negativan učinak nekontroliranog emocionalnog reagiranja
- Sve je veći interes za suradnju s drugima, može se dogovoriti, rješava konfliktne situacije na socijalno prihvatljiv način
- Poštuje pravila ponašanja (u obitelji, grupi…)
- Lakše podnosi neuspjeh
- Ima osjećaj samopouzdanja
Pripremile: Sanja Vujić, logoped
Dobrila Zvonimira Paulić, psiholog
LITERATURA:
Starc, B. i sur., Osobine i psihološki uvjeti razvoja djeteta predškolske dobi, Golden marketing – Tehnička knjiga, Zagreb, 2004.
Andrešić, D. i sur., Najčešći poremećaji jezično – govorne komunikacije djece predškolske dobi, Hrvatsko logopedsko društvo, Zagreb, 2009.