Oni koji mucaju znaju što žele reći. Možda su istu riječ ili rečenicu na kojoj sada mucaju već stotinu ili tisuću puta ranije točno izrekli rekli, no ovaj put usprkos svim nastojanjima, ne mogu je izgovoriti lako i glatko! Ostaje pitanje ZAŠTO?
ZAŠTO NEKA DJECA MUCAJU?
Oni koji mucaju znaju što žele reći. Možda su istu riječ ili rečenicu na kojoj sada
mucaju već stotinu ili tisuću puta ranije točno izrekli rekli, no ovaj put usprkos svim nastojanjima, ne mogu je izgovoriti lako i glatko!
Ostaje pitanje ZAŠTO?
Podaci pokazuju da je u neke djece osobito u ranom djetinjstvu, osnovni problem u postizanju fine koordinacije i nizanja u vremenu pokreta koji govor čine tečnim. Tako nedostatna koordinacija u govoru rezultira disfluencijama. BAŠ KAO ŠTO BI LOŠA KOORDINACIJA VELIKIH MIŠIĆA PRILIKOM UČENJA HODANJA UZROKOVALA POSRTANJE U HODU! Mucanje će se u neke djece povući nakon što nauče kontrolirati mišiće kojima se služe pri govoru, ali u neke može i ostati. To nas navodi na pomisao da postoje neki nama neznani čimbenici koji uzrokuju nastavljanje mucanja.
Neki emocionalni stresovi, bilo da je riječ o jednom vrlo uznemirujućem događaju ili nizu njih, mogu uzdrmati govor svakog od nas, a osobito djeteta koje je posebno osjetljivo, jer još uči upravljati svojim osjećajima. Dijete se može bojati pojedinih govornih situacija jer su za njega slične onoj u kojoj je imalo govornu teškoću. Ipak, NE POČINJU MUCATI SVA DJECA KOJA PROŽIVE SLIČNA ISKUSTVA.
Čak i normalne netečnosti, kakve iskazuje gotovo svako dijete, mogu postati uzrok poremećaja. Dijete ili njegova okolina mogu reagirati na takva zastajkivanja tako da dijete osjeća kako ih mora prevladati. Što se dijete više trudi ne zastajkivati , to zastoji postaju sve jači, a okolina pokazuje sve veće nezadovoljstvo. Tu počinje ZATVORENI KRUG iz kojeg dijete ne vidi izlaz, a ne zna niti kako kontrolirati svoj govor.
ZABLUDE O MUCANJU
- Može li dijete početi mucati oponašajući mucanje?
NE. Većina osoba koje mucaju počela su mucati, a da prije toga nisu čuli ikog da muca. Mucanje se ne širi zrakom kao prehlada.
- Može li dijete početi mucati nakon proživljenog straha?
Gotovo da ne. Iako nakon traumatskog doživljaja straha djetetov govor može privremeno biti vidljivo uzdrman, takvo iskustvo samo za sebe NE UZROKUJE MUCANJE. Ako ne postoje druge predispozicije za mucanje, za očekivati je da će se djetetov govor vrlo brzo stabilizirati. Vrlo je mali broj ljudi počeo mucati SAMO uslijed proživljenog straha.
- Djeca koja mucaju trebaju psihoterapiju?
Djecu koja mucaju NEPOTREBNO je uključivati u psihoterapiju samo zbog toga što mucaju.
KADA SE MUCANJE NAJČEŠĆE JAVLJA?
Mucanje je razvojni poremećaj koji se obično javlja u ranom djetinjstvu.
Najčešće se javlja u dobi od 18. mjeseca do pete godine života, odnosno od 2. do 5.godine života, kada dijete ubrzano usvaja govor i jezik. Točnije, od pojave višečlane rečenice, pa sve do puberteta. Mucanje, naime rijetko počinje prije nego dijete počne koristiti rečenice u govoru. Zapravo je veliki broj djece koja mucaju prije pojave poremećaja neko vrijeme komunicirao rečeničnim iskazima i nije pokazivao nikakve naznake mucanja.
Mogućnost pojave mucanja postupno se smanjuje do dobi od dvanaest godina, a gotovo nitko nije počeo mucati poslije dvanaeste godine ukoliko nije doživio ozbiljnu ozljedu glave.
Na temelju ovih karakteristika javljanja mucanja, možemo reći kako mucanje nije poremećaj izgovaranja glasova, nego se odnosi na primjenu govornog jezika u komunikaciji.
MALO STATISTIKE:
Procjenjuje sa da muca nešto manje od 1% svjetske populacije.
Među djecom predškolske dobi ima 2,4% djece koja mucaju, ali već u školskoj populaciji prevalencija mucanja smanjuje se na oko 1%. Navedeni podaci pokazuju da se govor, zahvaljujući bilo terapiji, bilo sazrijevanju, ili pak njihovom zajedničkom djelovanju, najčešće rehabilitira do polaska u školu. Kasnije se to znatno rjeđe događa spontano.
Vjerojatno će najmanje 5% djece mucati barem nekoliko mjeseci tijekom svog života.
Kako je mucanje dijelom nasljedno, u nekim obiteljima se javlje češće nego u drugima. Ako su na primjer majka ili otac ikada mucali, vjerojatnost da će i njihovo dijete mucati tri do pet puta je veća nego u obiteljima u kojima niti jedan od roditelja nikada nije mucao.
Rezultati istraživanja omjera zastupljenosti muških i ženskih osoba koje mucaju, provedenih u populacijama različitih dobnih i kulturnih skupina, već desetljećima pokazuju da na svake tri muške osobe koje mucaju dolazi jedan ženska osoba koja muca, a omjer je podložan promjenama s dobi. Tako je, primjerice, u djece u dobi od dvije do tri godine utvrđen omjer1,2:1, u polaznika prvog razreda osnovne škole 3:1, a u petom razredu 5:1. Gotovo jednak omjer spolova u male djece koja mucaju te postupno povećanje udjela muške djece koja mucaju, smatra se posljedicom nešto ranijeg počeka mucanja u djevojčica, te njihova češćeg i bržeg oporavka od disfluentnog govora.
Širom svijeta, među pripadnicima svih dobnih skupuna, deset na svakih tisuću osoba muca.
Među odraslima, troje od tisuću ljudi iskazuje jaki stupanj mucanja i smatra da je mucanje utjecalo na njihovu obrazovnu, profesionalnu i socijalnu uspješnost. Nasuprot tome, postoje znamenite i uspješne osobe koje su kroz kraće ili dulje razdoblje svog života mucale, kao na primjer: Winston Churchill, Isaac Newton, engleski kralj George VI, Marilyn Monroe, Bruce Willis, Bob Love, ...
TRI GLAVNE KARATERISITKE POREMEĆAJA KOJI NAZIVAMO MUCANJEM
ŠTO BI RODITELJI TREBALI ČINITI
ŠTO RODITELJI NE BI SMJELI ČINITI
RAZLIKE MUCANJA I BRZOPLETOSTI
Mucanje:
Djeca između 2. i 5. godine često ponavljaju cijele riječi i fraze ili u
rečenicu ubacuju poštapalicu "hm" ili "aa".
Riječ je o razvojnom ili fiziološkom mucanju.
“Pravo” mucanje karakteriziraju:
Brzopletost:
AKO NISTE SIGURNI OBRATITE SE LOGOPEDU
Kako je već spomenuto, mucanje najčešće susrećemo u predškolskoj dobi. Roditelj nikada neće pogriješiti ako se obrati logopedu zabrinut za govor svoga djeteta. Iako je u tom razdoblju česta pojava tzv. „normalnih disfluencija“ ili tzv. „fiziološkog mucanja“, potrebno ih je znati razlikovati od ozbiljnijih zastajkivanja i odabrati način djelovanja ili praćenje djetetova govora kako bi se mogla spriječiti mogućnost ostanka i/ili pojačavanja simptoma. Odabir će ovisiti o dostupnim podacima o nasljednim čimbenicima, trajanju i vrsti zastoja i dr. Intervencija se može provoditi samo indirektno (savjetovanjem roditeljima i odgojiteljima) ili direktno (podučavanjem djeteta).
Pripremila: Sanja Vujić, mag.logoped.
Izvor:web, Udruga „Hinko Freund“,“Najčešći poremećaji jezično-govorne komunikacije djece predškolske dobi“ HLD