ŠTO SU PAMETNI POKRETI?
Program Edukacijske kineziologije Brain Gym® temelji se na 26 tjelesnih aktivnosti koje potiču mozak za učenje integrirajućih pokreta obje cerebralne hemisfere. Začetnik Edukacijske kineziologije - znanosti o kretanju i njegovom odnosu s učenjem cijelim tijelom je psihopedagog dr.sc. Paul E. Dennison sa sveučilišta Južne Kalifornije. Ovaj senzomotorički program 1981. autor naziva Brain Gym® , odnosno učenje kroz pokret (pametni pokreti, gimnastika za mozak) povezujući ga s desetljećem mozga kojeg je proglasila Svjetska federacija neurologa (1980-1900.).
Baza ovog programa je neurofiziološka psihologija. Pomaže procesu poticanja učenja pomoću iskustva prirodnog kretanja djelujući na integraciju tijela i uma. Koristeći neuroznanstvena istraživanja koja dokazuju kako svako učenje podrazumijeva kretanje,a primjena posebno osmišljenih pokreta pomažu buđenje potencijala za učenje.
Krilatica ovog programa je:
„KRETANJE OTVARA VRATA ZA UČENJE“
BRAIN GYM® I PREDŠKOLSKA DJECA
Značenje predškolskog razdoblja djeteta za njegov cjelokupan razvoj je golemo, presudno i nenadoknadivo. Dijete ovladava raznim aktivnostima, usvaja i koristi velik broj različitih informacija, razvoj govora približava se govoru odraslih, počinje logički misliti (Jean Piaget) razvija svoje emocije i sposobnost njihova izražavanja i kontroliranja. Za razumijevanje djetetova psihičkog razvoja valja prije svega imati uvid u njegov tjelesni razvoj. Osim toga, tjelesni rast i razvoj najdostupniji je opažanju i istraživanju. Brzi tjelesni razvoj predškolske djece popraćen je razvojem dječje motorike. Razumije se, motorički razvoj možemo poticati i vježbama Pametnih pokreta.
Brain Gym® je program koji ocjenjujemo poticajnim za razvoj sva četiri razvojna područja: spoznajni, socio-emocionalni, motorički i razvoj komunikacije. Pomaže djetetu u harmoničnom razvoju. Zamislimo sva četiri razvojna područja nanizana u ogrlica koja je na čvrstoj podlozi. Što će se dogoditi ako podignemo ogrlicu za jednu od kuglica koja označava motorički razvoj? Sve ostale kuglice slijedit će, odnosno podizati se s ovom označenom, dakle ne možemo poticati jedan aspekt razvoja, a da ne uključimo i ostale.
CILJ PROVOĐENJA PROGRAMA
ŠTO POTIČU VJEŽBE BRAIN GYM®-a
Vježbe Brain Gym® -a potiču usklađeno funkcioniranje mozga i cijelog tijela i na taj način poboljšavaju:
ZAŠTO UVODIMO PROGRAM I KOJA JE DOBROBIT ZA DIJETE?
Ovaj program trebalo bi uvoditi u odgojno-obrazovni rad vrtića jer je poticajan za djecu i njihov razvoj, a provodi se u oko 80 zemalja već više od 25 godina. Pregled eksperimentalnih istraživanja o Brain Gym®-u upućuje na njegovu učinkovitost. U vrtiću je provedena edukacija za Brain Gym® mr.sc. Tatjane Novosel- Herceg.
LITERATURA:
Dennison, P.E., Dennison, G.E. (2008). Brain Gym®- priručnik za obitelj i edukatore. Buševec: Ostvarenje.
Dennison, P.E. (2007). Brain Gym® i ja. Buševec: Ostvarenje.
Hannaford, C. (2007). Pametni pokreti - Zašto ne učimo samo glavom - Gimnastika za mozak. Buševec: Ostvarenje.